De grootse dromen als kind werden bij mij naarmate de jaren verstreken gefilterd tot één droom: voor de klas, dat was mijn plek. Het leerproces begeleiden van een groep kinderen, gaf me een ontzettend gelukzalig gevoel. Ik denk dat de grootste reden daarvoor geweest is dat ik opkeek naar de meester die ik jarenlang gehad heb. 

Als je als leraar nog niet gefantaseerd hebt over deze vraag; hoe kan dit?
 'A Balancing Act' - Job Koelewijn

'A Balancing Act' - Job Koelewijn

portretten-37.jpg

Braaf volgde ik de opleiding tot leraar in het basisonderwijs en na vier jaar studeren was het zover: ik stond voor de klas. De eerste tijd was het inderdaad gelukzalig. Ik vond het krachtig om groepsdynamieken te ontleden en het kind écht te gaan zien, wars van labels of alles wat we bedacht hebben. Gaandeweg knaagde er alleen iets en dat gevoel werd steeds groter. Het beeld wat ik me gedachten voorstelde met een leerproces van een groep kinderen begeleiden strookte niet met het logge, bureaucratische systeem waar ik in zat. Ik begon me af te vragen hoe het komt dat we daar als mens zomaar in meegaan, zonder ons écht af te vragen waarom we doen wat we doen. Welk onderwijs zou je nou écht zelf willen geven? En als je als leraar nog niet gefantaseerd hebt over deze vraag; hoe kan dit?

Daarbij dus niet achter een bureau bureaucratisch bezig blijven wat voor mij wegdrijft van de essentie

Op die vragen had ik niet meteen een antwoord, maar het stellen van die vragen bracht me wel op het pad van mens en maatschappij: de sociologie. De sociologische invalshoeken op de maatschappij en op met name (onderwijs)beleid zorgden ervoor dat ik zelf wakker werd. Ik zag in dat ik op een structurele manier een bijdrage wil leveren aan het best passende onderwijs voor elk kind. Daarbij dus niet achter een bureau bureaucratisch bezig blijven wat voor mij wegdrijft van de essentie, maar juist de brede onderwijspraktijk in gaan en herkennen waar de vraag ligt. Drie dagen in de week werk ik daarom voor Leeruniek: een bedrijf dat teams in het basisonderwijs in Nederland bekrachtigt in het geven van het best mogelijke onderwijs. Daarmee hoop ik voort te bouwen op een duurzame toekomst waarbij elk kind vanuit zijn unieke capaciteiten gezien wordt en onderwijs daarop ingericht wordt.

verhalenavond0318-5 kopie.jpg
 
10954558_10202603363724547_2743023832836964423_n.jpg

Ik ben & breng
ik ben gelabeld als leerkracht en socioloog, maar ik breng het liefst mezelf.

Wat ik nu het liefste doe
leren gitaar spelen in een zomeravondzonnetje

Idéfix is voor mij
mijn tweede huis in Amsterdam. Een plek om los te denken en ‘aan’ te staan.

Mijn ontwakende idee
heeft te maken met chronos en kairos. Brainstormen? Graag!

Contactgegevens
LinkedIn

 
Idéfix